Przez 6 miesięcy 12 uczennic ze szkoły, uczestniczyło w spotkaniach z 3 inżynierkami z 3M, tzw. role modelkami. Ekspertki pracowały z dziewczętami nad zwiększeniem ich pewności siebie oraz pokazywały blaski i cienie zawodów, które wykonują. Mowa o programie o charakterze mentoringowym Fundacji Inspiring Girls Polska i 3M dla dziewcząt z VIII klas Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu. Opisując swoje życiowe autorytety, uczestniczki wskazywały swoje mamy, jako największą inspirację. 

„Najciekawsze wspomnienie, które pozostanie mi po tych zajęciach? Gdy padło pytanie, na kim się wzorujemy, to wszystkie razem powiedziałyśmy, że na naszych mamach” mówi 14-letnia Hanna. Dziewczynka była jedną z uczestniczek programu o charakterze mentoringowym Fundacji Inspiring Girls Polska i 3M dla dziewcząt z VIII klas Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu.

Na czym polegał ten program? Przez 6 miesięcy 12 uczennic ze szkoły, z którą sąsiadują wrocławskie zakłady 3M, uczestniczyło w spotkaniach z 3 inżynierkami z 3M, tzw. role modelkami. Ekspertki pracowały z dziewczętami nad zwiększeniem ich pewności siebie oraz pokazywały blaski i cienie zawodów, które wykonują.

Potrzeba wzorców dla dziewcząt

Badanie Fundacji Inspiring Girls Polska pokazuje, że u dziewcząt w wieku 10-15 lat dramatycznie spada poczucie własnej wartości i zwiększa się podatność na działanie niekorzystnych stereotypów. Z tego powodu Fundacja skupia się na działaniach skierowanych właśnie do uczniów szkół podstawowych.

– Jako Fundacja wiemy, jak bardzo ważne jest, by pokazywać dziewczętom różnorodne i inspirujące wzorce kobiet, które pełnią rozmaite role zawodowe i życiowe. Tym samym wzmacniamy w nastolatkach wiarę we własne siły w obszarach, w których dzięki tym inspiracjom zdecydują się rozwijać. 3M to pierwsza firma, która jako partner wsparła działania Fundacji w Polsce, a do tego pracowniczki 3M zaangażowały się jako „role modelki” pracujące z dziewczynami. Dzięki temu realizujemy wspólnie działania skierowane do najmłodszego pokolenia, które tak bardzo potrzebuje wsparcia od nas – dorosłych interesariuszy m.in. z biznesu, organizacji pozarządowych czy świata nauki – wyjaśnia Eliza Durka, fundatorka i prezeska Fundacji Inspiring Girls Polska. Podkreśla również, że dzieci między 10 a 15 rokiem życia, z którymi pracuje Fundacja, już za kilka lat będą na rynku pracy. Inspiring Girls Polska zachęca biznes, by zaangażował się i przyjął długofalową perspektywę patrzenia na działania Fundacji i ich wpływ na zmianę społeczną w Polsce.

– Nigdy nie analizowałam swojej historii i ścieżki zawodowej. Dopiero przed spotkaniem w szkole, podczas przygotowań do zajęć uświadomiłam sobie, że to mama była dla mnie największa inspiracją i pomagała w życiowych wyborach – mówi Aleksandra Dudycz, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie. – Jak się okazało na zajęciach, dla większość uczennic wzorem i inspiracją również jest mama. Myślę, że ta zgodność co do autorytetów ułatwiła zbudowanie relacji pomiędzy nami „role modelkami” a uczestniczkami programu – dodaje Aleksandra Dudycz.

Odpowiedzi nastolatek z wrocławskiej podstawówki pokrywały się z wynikami badania Fundacji Inspiring Girls Polska „Aspiracje dziewczynek w Polsce”. 61 proc. ankietowanych dziewcząt wskazało, że to matka jest dla nich najważniejszym autorytetem.

– To wspaniałe, że mama pozostaje pierwszym wzorem do naśladowania dla dziewczynek, z którymi pracowałyśmy. To było dla mnie bardzo motywujące, szczególnie że sama mam dwójkę dzieci – podkreśla Magdalena Walczak, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie.

Podróż w głąb siebie

W ramach programu uczennice identyfikowały swoje umiejętności i mocne strony. Szukały inspirujących osób w najbliższym otoczeniu i dowiadywały się, jak wygląda standardowy dzień pracy każdej „role modelki”.

– Na początku było bardzo stresująco i nie wiedziałam, jak mam reagować, jak się odzywać. Z biegiem czasu zaczęłam bardzo czekać na te zajęcia i gdy na nie przychodziłam, to zapominałam, że miałam przed chwilą kartkówki czy sprawdziany – wspomina Hania.

Początek programu wymagał przełamania barier, co potwierdza Aleksandra Dudycz: –Musiałyśmy zbudować relacje z uczestniczkami oraz zyskać ich zaufanie. Z każdymi zajęciami było coraz lepiej. Chciałam pokazać dziewczętom, że warto podążać za marzeniami, wyznaczać sobie cele i je realizować. I nie znaczy to wcale, że droga do nich będzie prosta. Czasem jest wyboista i pełna wyzwań, ale to właśnie te doświadczenia kształtują naszą osobowość.

– Inspiruje mnie to, jak panie opowiadały o sobie – że nie łatwo było im dostać tę pracę i spotykały różne przeszkody na swojej drodze. Teraz gdy będę miała jakąś przeszkodę do pokonania, to sobie przypomnę, że skoro one dały radę, to ja też mogę – zapewnia Hania.

Największym zainteresowaniem dziewcząt cieszyły się zajęcia, podczas których „role modelki” mówiły szczegółowo o sobie i swojej pracy.

– Pełne zaangażowanie uczestniczek zobaczyłam szczególnie na ostatnich dwóch spotkaniach, na których opowiadałyśmy o swojej przeszłości, życiu prywatnym i zawodowym, o wadach i zaletach wykonywanego zawodu. Pokazywałyśmy filmiki z typowego dnia pracy i odczarowałyśmy niektóre nazwy stanowisk – mówi Magdalena Walczak.

Uczestniczki programu z tak dużym zaciekawieniem słuchały opowieści inżynierek o ich pracy, że „role modelki” postanowiły zaprosić uczennice do odwiedzenia fabryki i Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu.

Kapitał na przyszłość

Program pomaga odkrywać swoje zalety i odkrywać siebie – m.in. takie korzyści wskazywały uczennice w anonimowej ankiecie przeprowadzonej po zakończeniu cyklu spotkań. Pytane, co zapamiętają najbardziej, dziewczęta podkreślały, że każdy może być tym, kim chce, i nie trzeba liczyć się z opinią innych.

– Dowiedziałam się więcej o sobie i swoich najlepszych cechach, przez co zwiększyłam swoją motywację – przyznaje 15-letnia Amelia, jedna z uczestniczek programu. – Miałam już wcześniej w głowie kierunek, na jaki chcę iść, i te zajęcia mnie przekonały, że mogę się do tego nadawać. Złożyłam już podanie do liceum służb mundurowych do klasy ratowników medycznych.

Wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt jest jednym z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ na  najbliższe lata. Oprócz programu dla uczennic szkoły podstawowej, 3M włącza się także w te działania poprzez inicjatywy Women’s Leadership Forum. Firma od kilku lat współpracuje z Fundacją Edukacyjną Perspektywy, która promuje rozwój kobiet w obszarze STEM. Ekspertki 3M biorą udział w konferencji Women in Tech Summit, są mentorkami festiwalu online dla kobiet w technologiach Perspektywy Women In Tech Days, a także uczestniczą w Podwieczorkach Technologicznych organizowanych dla studentek kierunków ścisłych. Wszystko po to, by – choć mama pozostaje najważniejszym autorytetem młodych Polek – maksymalnie poszerzać grono inspirujących osób, na których mogą się wzorować nastolatki.

tekst przesłany, pod red. S.WS.